مطالعه در فضاى استنباط (و طبعاً در درس خارج) قواعد و ضوابط ویژه‏‌اى دارد. یکى از این قواعد و ضوابط، توجه و پرداختن جدى و منضبط به اقوال فقهاست. در این‏ باره دو وضعیت در درس‏‌هاى خارج و مطالعات استنباطى مشاهده مى‌‏شود:

الف) پرداختن به اقوال و نقل آن به صورتى که غیرمنضبط و گاه افراطى: این وضعیت، فضاى درس و یا مطالعه را از اقوال پر مى‏‌کند و با بررسى فهرست‏‌وار اقوال، مجالى براى پرداختن به سایر فعالیت‌‏هاى لازم - که بدون آنها استنباط به درستى شکل نمى‏‌گیرد - باقى نمى‏‌ماند. از این نوع پرداختن مى‏‌توان به نقل قول صدفه‏‌اى، دیمى و فله‌‏اى یاد کرد
ب) نپرداختن به اقوال: اخیراً مرسوم شده است که پرداختن به اقوال کنار گذاشته مى‏شود و تنها یک یا چند قول، و عمدتاً قول فقیهى معاصر، همچون آیت ‏اللّه خویى نقل مى‏‌گردد.

در این نوشتار برآنیم که وضعیت مطلوب و اثبات درستى و ابعاد این مسئله را با طرح سه محور پى‏گیرى کنیم:
- نگاهى اجمالى به پیشینه نقل اقوال
- اهداف پرداختن به اقوال
- گروه‏‌بندى اقوال و ضوابط پرداختن به آنها ... .


مقاله: روش‌شناسی اجتهاد در اقوال، فصلنامه فقه، شماره ۶۸، تابستان ۱۳۹۰
این مقاله ادامه‌دار بوده است اما ظاهرا مقالات بعدی آن منتشر نشده است؛ استاد مبلغی در کتاب درس خارج و گام‌های اجتهاد نیز به بررسی روش بررسی اقوال پرداخته‌اند.

متن کامل این مقاله را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.