۱۸ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

الگوریتم اجتهاد آیت الله شب زنده دار

🔹 الگوریتم اجتهاد آیت الله شب زنده دار را از اینجا دریافت کنید

🔹این الگوریتم یک الگوریتم «هنجاری» (تجویزی) نیست و روشی را برای اجتهاد پیشنهاد نمی دهد، بلکه یک الگوریتم #توصیفی است؛ بدین معنا که در آن به توصیف روش اجتهاد آیت الله شب زنده دار پرداخته شده است.

این الگوریتم، توسط حجت الاسلام خندق آبادی تدوین شده است.

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

الگوریتم اجتهاد حجت الاسلام مصطفی جلالی

الگوریتم اجتهاد حجت الاسلام مصطفی جلالی
برای مشاهده با کیفیت تر، روی عکس کلیک کنید

 

الگوریتم جلالی

فایل با کیفیت تر عکس را از اینجا دریافت کنید

 

همچنین می توانید پژوهش الگوریتم ایشان را که برای اولین بار توسط روشنا منتشر شده است، در کانال ایتای روشنا دانلود نمایید. این اثر، در دومین جشنواره علامه حلی (سال 1388) رتبه نخست را کسب کرد.

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

الگوریتم اجتهاد شهید ثانی

الگوریتم اجتهاد شهید ثانی:
برای مشاهده باکیفیت تر، روی عکس کلیک کنید.


الگوریتم شهید ثانی
منبع سایت طلبگی تا اجتهاد

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

تفاوت روش اجتهادی امام خمینی در عبادات و معاملات

🔹در نگاه بسیاری از فقیهان میان استنباط احکام #معاملات و استنباط احکام #عبادات تفاوت چندانی وجود ندارد و استنباط همه  احکام شرعی اعم از معاملات و عبادات را توقیفی و وابسته به نص شارع می دانند.

🔹ولی در روش استنباطی امام(ره)، تفاوت چشمگیری میان استنباط احکام باب معاملات و باب عبادات به چشم می خورد  و در باب #معاملات، نگاه #عقلایی پررنگ به مباحث دارند.

(مکتب فقهی امام خمینی، سعید ضیایی فر، ص267)
 

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

الگوریتم علی غانم شویلی (شاگرد سید عبدالکریم فضل الله)



الگوریتم علی غانم شویلی را از اینجا دانلود کنید.

ایشان شاگرد استاد سید عبدالکریم فضل الله است و الگوریتم خود را به عنوان رساله دکتری ارائه کرده است. این الگوریتم، برگرفته از الگوریتم استاد ایشان است و شباهت بسیاری بین این دو وجود دارد.


مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

معرفی استاد سید عبدالکریم فضل الله


متولد 1337 ش
از علمای حوزه علمیه لبنان

🔹از آثار ایشان:
منهجیه و مراحل الاستنباط (الگوریتم اجمالی اجتهاد)
دروس فی منهجیه الاستنباط (الگوریتم تفصیلی اجتهاد)
دراسات فی اصول الاستناط
و ...

🔹سایت ایشان
دروس ایشان در مدرسه فقاهت
صفحه ایشان در ویکی پدیای عربی

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

الگوریتم اجتهاد استاد سید عبدالکریم فضل الله


«منهجیه و مراحل الاستنباط» (الگوریتم اجمالی) را از اینجا دانلود کنید

«دروس فی منهجیه الاستنباط» (الگوریتم تفصیلی) را از اینجا دانلود کنید

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

استاد معلمی: الگوریتم اجتهاد استاد واسطی خدمت بزرگی به حوزه های علمیه است

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن معلمی، استاد خارج فقه و اصول:

هر چند ممکن است ما نقدهایی به الگوریتم اجتهاد آقای واسطی داشته باشیم، اما ایشان با این کار خدمت بزرگی به حوزه های علمیه کرده اند.
 

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

استاد مبلغی: در درس خارج باید روش اجتهاد آموزش داده شود، ولی ...

🔹در درس خارج، استاد باید شیوه استنباط را آموزش بدهد؛ ولى این اصلاً آموزش داده نمى شود. حوزه در باب درس خارج، هدف را گم کرده است. نتیجه این می شود که یک نفر 20 الى 30 سال در درس خارج می ماند.

 🔹درس خارج باید شیوه ای را بیاموزد که اگر#5_الى_6_سال این روند ادامه پیدا کند، اجتهاد حاصل شود و بعد از آن فرد بتواند به تحقیق بپردازد.

 🔹هر استادى در درس خارج، به گونه ارتکازى روشى دارد که شاگرد اگر هوشیار باشد پس از سالیانى (طولانی) درمی یابد که استادش چه روشى دارد، اما همه شاگردان در این درجه و مرتبه از درک قرار ندارند، لذا همیشه یکى دو نفر از این شاگردان به درجه اجتهاد می رسند.

 

متن تفصیلی در درس خارج، ماهیت‌شناسی و روش‌شناسی
 

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)

تفاوت «روش شناسی اجتهاد» و «اصول فقه»

🔹#اصول_فقه، از «عناصر مشترک» موجود در فرایند استنباط  بحث می کند (العلم بالعناصر المشترکة فی عملیة استنباط الحکم الشرعی، شهید صدر)  اما به خود فرایند استنباط  و چگونگی آن نمی پردازد.

علم فقه نیز، به «اجرایی کردن فرایند استنباط » برای رسیدن به حکم شرعی می پردازد.

🔹اما #روش_شناسی_اجتهاد، از خود «فرایند استنباط» بحث می کند.

مجموعه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)